Wordt jouw kind gepest of vermoed je dat? Niet alle kinderen vertellen het thuis. Hoe kun je merken dat je kind gepest wordt? Wat zijn gevolgen van pesten? En hoe kun je samen met je kind een aanpak tegen pesten bespreken?
Bij plagen zijn de kinderen gelijk en gewaagd aan elkaar. Soms plaagt de één, soms plaagt de ander. Het gebeurt af en toe en als grapje. Door elkaar te plagen leren kinderen omgaan met meningsverschillen. Het voelt niet bedreigend.
Bij pesten is er wél ongelijkheid. Er is een kind of een groepje kinderen, dat sterker is dan het gepeste kind. Dat sterker zijn kan lichamelijk zijn, maar ook met woorden. Pesten gebeurt met slaan, schoppen, buitensluiten, uitschelden, vernederen, kleineren, achtervolgen, en het stelen en vernielen van spullen. Het pesten gebeurt meer dan één keer.
Ook digitaal pesten via social media komt steeds vaker voor.
Kinderen schamen zich vaak voor het pesten. Dan vinden ze het moeilijk om er thuis en op school over te praten. Als jouw kind niet praat, zijn er ook signalen waaraan je kunt merken dat er iets mis is.
Je kind:
Kinderen die gepest worden:
Kinderen die gepest worden hebben vaker last van lichamelijke klachten als hoofdpijn, slaapproblemen, buikpijn, bedplassen en vermoeidheid.
Wacht niet te lang af als je weet dat je kind gepest wordt. Hoe langer het door gaat, hoe moeilijker het is om er iets tegen te doen.
Als je kind het wil, kun je samen bedenken hoe je kind om kan gaan met het pesten. Je kind moet zich hier goed bij voelen. Je kunt ook een rollenspel met je kind spelen, om een gesprek te oefenen. Speel dan zelf de rol van de pester. Als je kind weer is gepest, kun je vragen of het hielp. Zo niet, bespreek dan of je kind het anders zou kunnen aanpakken. Vertel de leerkracht, medewerker of trainer wat jij met je kind hebt afgesproken. Misschien wil je kind wel bij dit gesprek aanwezig zijn. Het kan goed werken als je kind zelf vertelt.
Neem contact op met de persoon die de verantwoordelijkheid heeft op de plek waar het pesten gebeurt. Op school is dit de leerkracht, de intern begeleider of de coördinator van het anti-pestbeleid (dit kan tegelijk ook de vertrouwenspersoon zijn). Op de sportclub ga je in gesprek met de trainer of coach. Meestal hebben sport- en jeugdverenigingen ook een vertrouwenspersoon waar je terecht kunt.
Deze personen zijn, naast jou als ouder en je kind, óók verantwoordelijk om het pestprobleem mee aan te pakken en kunnen de pester(s) aanspreken. Bij digitaal pesten ligt dit vaak wat ingewikkelder, omdat het zich op ‘onzichtbaar terrein’ afspeelt. Niemand voelt zich dan echt verantwoordelijk, en dan kan er zelfs een ‘Wij zijn niet verantwoordelijk voor wat zich buiten school, of sportclub enz, afspeelt’ klinken. Het is goed om te realiseren dat de online en offline wereld van kinderen erg met elkaar verweven zijn. Wat zich online tussen kinderen afspeelt, heeft hoe dan ook zijn weerslag op wat er zich vervolgens op school of op de sportclub afspeelt, en andersom. Je kunt dit niet los van elkaar zien.
Pesten is vaak een gewoonte geworden, die pesters maar moeilijk afleren. Waarschuw je kind dat het pesten waarschijnlijk niet meteen zal ophouden. Ook niet als bijvoorbeeld de mensen op school er beter op gaan letten. Stimuleer je kind om te blijven vertellen als er weer iets gebeurt.
Stoppestennu.nl – Stichting Stop Pesten Nu geeft informatie en hulp voor ouders, maar ook voor anderen, die te maken hebben met pesten.
Oudersenonderwijs.nl – over wat je kunt doen als er op school gepest wordt
(Bron: Groeigids.nl)
Merk jij dat het niet goed lukt om bovenstaande tips toe te passen, of maak je je zorgen? Overweeg dan om dit eens te bespreken met iemand die je vertrouwt of om ondersteuning te vragen bij een professional.
Aan elke school in de Westelijke Mijnstreek (basisschool, voortgezet onderwijs en MBO) is een schoolmaatschappelijk werker / jeugd- en gezinswerker van Partners in Welzijn gekoppeld, waar jij of je kind terecht kan met vragen over de weerbaarheid van je kind of wanneer er sprake is van pesten.
Aan de scholen voor voortgezet onderwijs en het MBO is daarnaast ook een psycholoog kind- en jeugd van het Centrum voor Jeugd en Gezin verbonden.
Je kunt je kind ook laten meedoen aan een weerbaarheidstraining. Daar leren kinderen om met woorden en via lichaamstaal (houding, stemgebruik en oogcontact) te reageren op ongewenst gedrag, beter voor zichzelf op te komen, om te gaan met hun eigen en andermans grenzen en wensen, nee zeggen enz.
In de regio 046 kun je hiervoor terecht bij het schoolmaatschappelijk werk / jeugd- en gezinswerk van Partners in Welzijn. Zij kunnen met jullie meedenken wat het beste bij jouw kind past en waar het terecht kan voor zo’n training. Zelf bieden zij in groepsverband de ‘Bikkeltrainingen’ aan voor kinderen in de basisschoolleeftijd, en Good Skillz voor leerlingen op het voortgezet onderwijs. Meer info via de links hieronder:
Hieronder vind je een aantal items (artikelen en webinars) die gemaakt zijn door Opgroeienin046.nl, passend bij dit thema.
Gebruik dan de zoekfunctie op onze website, je vindt deze bovenaan de homepage, bij het vergrootglas. Typ het woord of een (deel van een) zin waar jij iets over wil weten, en je vindt vanzelf alle artikelen en webinars die met jouw vraag te maken hebben.
Staat wat jij zoekt er niet bij? Laat het ons gerust weten via onderstaande contactgegevens.
Heb je naar aanleiding van dit artikel een vraag? Wil je graag met iemand in contact komen omdat je vragen of zorgen hebt? Bel of stuur een whatsapp-bericht naar het CJG 046-8506910 of mail naar info@cjg-wm.nl en we zorgen dat jouw vraag op de juiste plek terecht komt.
Geplaatst op 17 april 2025 | Categorie Jongeren, Schoolkind, Thema's
Opvoeden en opgroeien doe je samen! Wij werken daarom actief samen met gemeenten en partners uit de regio.