De laatste weken van het schooljaar zijn aangebroken. Nog even doorwerken en dan straks met leuke activiteiten het jaar afsluiten, afscheid nemen van de juf of meester, en dan lekker lang vakantie. Voor kinderen in groep 8 zijn deze weken extra bijzonder: zij nemen behalve afscheid van juf of meester ook afscheid van hun klasgenoten waar ze meestal al jaren bij in de klas zitten en van het vertrouwde schoolgebouw waar ze sinds hun 4e veel tijd hebben doorgebracht. In plaats van ‘einde van een schooljaar’ is het voor hen ‘einde van de basisschoolperiode’. Ze gaan niet over naar de volgende groep, maar naar een nieuwe school. Na de zomervakantie wacht hen een gloednieuw avontuur: naar de brugklas! Maar… nieuwe avonturen zijn vaak ook spannend. Niet alleen voor de kinderen, maar vaak ook voor hun ouders.
Want weet je nog, toen je je kind voor het eerst naar school bracht vlak na zijn of haar 4e verjaardag? Vol spanning liepen jullie samen de klas in. Je mocht nog even blijven, om te zien hoe jouw kind een plekje zocht in de klas. Nog even een kus of een knuffel, een laatste keer zwaaien. Dat ritueel herhaalde zich dagelijks, vaak jaren achter elkaar. Totdat je kind opeens aangaf geen kus of knuffel meer te willen in het bijzijn van klasgenootjes. Of je simpelweg niet meer zag staan omdat het alleen maar oog had voor de vriendjes en vriendinnetjes. Of omdat school vond dat de kinderen nu groot genoeg waren en je als ouder buiten school afscheid moest nemen. Steeds een beetje meer loslaten…
Maar ook voor jou als ouder was deze school vertrouwd. Het gebouw, de klaslokalen, de manier van werken, waarschijnlijk heb je ook regelmatig meegeholpen bij allerlei activiteiten klein of groot. Leesgroepjes, spelletjesmiddagen, sportdagen, schoolreisjes, de oudervereniging. De leerkrachten zijn bekend, de leeftijdsgenootjes van je kind ook, en door speelafspraakjes en activiteiten heb je gaandeweg ook andere ouders leren kennen en misschien wel een band opgebouwd.
Voor een periode van maar liefst 8 jaar zijn jullie aan deze school verbonden geweest. Je hebt je kind zien groeien en bloeien: met vallen en opstaan en met een lach en een traan zich zien ontwikkelen tot het zelfstandige eigenwijze persoontje van nu. Klaar voor de volgende stap! Maar het is niet gek of raar als dat voor jou soms even niet zo voelt, dat je er klaar voor bent… want wat gaat er nu eigenlijk op jullie af komen?! Je hebt geen idee, het kan heel onzeker voelen. Zeker als je dit voor het eerst meemaakt, omdat je oudste of enige kind deze stap gaat nemen. Maar ook bij volgende kinderen wellicht, want elk kind is weer anders. En als het je jongste kind is die naar de brugklas gaat, moet jij als ouder het hoofdstuk ‘basisschool’ definitief gaan afsluiten.
In deze leeftijdsfase maken kinderen zich steeds meer los van jou als ouder. Dit proces is al tijdje gaande en je kind heeft hier al de nodige stappen in gezet. Ze kunnen al heel veel zelf (en denken vaak dat ze nog véél meer zelf zouden moeten kunnen en mogen 😉 ) en hebben jou niet meer zo hard nodig. Afspreken met vriendjes en vriendinnetjes plannen en regelen ze zelf, ze lopen of fietsen er zelf naar toe, kunnen al prima zelf de tijd in de gaten houden zodat ze op het afgesproken tijdstip weer thuis zijn, gaan zelf een boodschap voor je halen of met leeftijdsgenootjes naar winkelcentrum of zwembad, enzovoorts.
Met de overstap naar de brugklas komt daar nog een heleboel bij. Een nieuwe school en nieuwe vrienden kunnen ook zorgen voor nieuwe interesses. En nieuwe verantwoordelijkheden: een stuk verder fietsen om op school te komen, zorgen dat je de juiste boeken en spullen bij je hebt, opeens is er veel meer huiswerk en zijn er proefwerkweken. Kortom: er verandert nogal wat!
Voor kinderen breekt een spannende tijd aan met veel nieuwe indrukken, het maken van nieuwe vrienden en het steeds meer zelfstandig plannen van vrije tijd en huiswerk.
Sommige kinderen hebben misschien al eerder op de basisschool een mobiele telefoon gekregen, voor anderen gaat dit nu pas spelen. Hoe dan ook: ze gaan op verkenningstocht in de wereld van social media en raken meer en meer verbonden met de digitale wereld om hen heen.
Voor kinderen zelf kunnen deze veranderingen en nieuwe mogelijkheden onzekerheden met zich meebrengen, vooral als kinderen al een geschiedenis hebben met pestproblematiek op de basisschool of als zij moeite hadden met het aangaan en behouden van nieuwe positieve relaties.
De wereld van je kind wordt een stuk groter en de puberteit breekt dan nu echt aan.
In de puberteit staat de ontwikkeling van de eigen identiteit op nummer 1! Kinderen gaan hun eigen waarden en normen ontwikkelen en gaan d.m.v. sociale contacten op zoek naar zichzelf. Dus voor veel kinderen staat niet het huiswerk op de 1e plaats, maar vrienden maken en het leven ontdekken. De wereld wordt ook meteen een stuk groter en jouw kind komt voor de nodige uitdagingen te staan. Als ouder heb je niet altijd zicht op wat je kind doet.
De eerste maanden van de brugklas staan in het teken van vrienden maken en het nieuwe schoolsysteem leren kennen. Voor brugklassers en hun ouders is het even zoeken wat de beste manier van huiswerk maken is en hoe je leert voor dat ene proefwerk. Misschien heeft jouw kind wel een hele andere leerstijl dan jou als ouder en gaat dit voor de nodige frustraties zorgen.
Het onderzoeken van die eigen identiteit gaat, in meer of mindere mate, gepaard met afzetten. Als ouder is het belangrijk om op dit moment te kijken welke waarden en normen je écht heel belangrijk vindt.
Ook zullen er wel eens dingen op school gebeuren waar je het als ouder niet mee eens bent. Met leeftijdsgenoten of met docenten. Geef je kind dan het zelfvertrouwen het zelf op te lossen. Daar groeit je kind van!
Als ouder wil je je kind onder alle omstandigheden de beste start geven voor dit nieuwe avontuur. Partners in Welzijn biedt voor ouders en kinderen geheel gratis trainingen aan, bedoeld om de overstap van het basisonderwijs naar de middelbare school zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Kickstart is een training voor kinderen die nu op dit moment in groep 8 zitten. Op een laagdrempelige en leuke manier worden er met de kinderen allerlei oefeningen gedaan die kinderen helpen om samen te werken, grenzen aan te geven en krijgen de kinderen zicht op hun eigen rol en gedrag binnen een groep.
Deze cursus vindt plaats in de laatste week van de zomervakantie.
Jongerenwerker Saskia en schoolmaatschappelijk werker Stacey vertellen er meer over in deze video:
Ook voor ouders is er een mogelijkheid om in 3 interactieve avonden diverse thema’s te bespreken, in de korte cursus Help! Mijn kind gaat naar de brugklas. Denk aan het puberbrein, social media en hoe om te gaan met gesprekken op school.
Voor ouders is het belangrijk om te beseffen dat kinderen een nieuwe fase in gaan en dat ouders zich hier ook op kunnen voorbereiden. Welke afspraken gaan zij bijvoorbeeld maken over het huiswerk maken? En laten zij hun kind hierin meedenken?
Deze cursus start op 19 juni.
Schoolmaatschappelijk werkers Stacey en Tahnee vertellen er meer over in deze video:
Behalve ter voorbereiding op de brugklas, zijn er bij Partners in Welzijn en het Centrum voor Jeugd en Gezin Westelijke Mijnstreek nog veel meer mogelijkheden voor tips, advies en ondersteuning aan zowel kind als ouders.
Een cursus voor leerlingen in het voortgezet onderwijs die hun weerbaarheid, sociale vaardigheden en zelfvertrouwen willen vergroten.
Er zijn nog enkele plekjes vrij in de cursus die in juni start! De volgende zal (bij voldoende aanmeldingen) in het najaar starten.
Meer informatie vind je hier.
Schoolmaatschappelijk werkers Teun en Amanda vertellen er meer over in deze video:
Een cursus voor opvoeders van wie de kinderen aan het puberen zijn, of nog moeten starten met puberen. Samen worden allerlei ontwikkelingen in het puberbrein besproken en hoe je hier als opvoeder mee om kunt gaan.
Meer informatie vind je hier.
Schoolmaatschappelijk werkers Ludy en Robert vertellen er meer over in deze video:
Aan elke school voor voortgezet onderwijs is een schoolmaatschappelijk werker van Partners in Welzijn verbonden, aan sommige scholen ook een psycholoog kind & jeugd van het Centrum voor Jeugd en Gezin Westelijke Mijnstreek. Zij zijn regelmatig op school aanwezig en werken samen met de leerling-/zorgcoördinatoren van de scholen.
Leerlingen kunnen hier terecht voor een luisterend oor, ondersteuning en hulp bij diverse vragen en moeilijkheden die ze in deze levensfase kunnen tegenkomen.
Heb je naar aanleiding van dit artikel een vraag? Wil je graag met iemand in contact komen omdat je vragen of zorgen hebt? Bel of stuur een whatsapp-bericht naar het CJG 046-8506910 of mail naar info@cjg-wm.nl en we zorgen dat jouw vraag op de juiste plek terecht komt.
Geplaatst op 11 mei 2023 | Categorie Jongeren, Nieuws, Schoolkind
Opvoeden en opgroeien doe je samen! Wij werken daarom actief samen met gemeenten en partners uit de regio.