Op de bank met… sportpedagoog Simone Willems

15 oktober 2021
Deel via:

In de serie ‘Op de bank met …’ geven we jullie een kijkje achter de schermen en krijgen de medewerkers van MIK & PIW groep een gezicht. Wie zijn nu eigenlijk die medewerkers in de kinderopvang, de peuterspeelzaal, de jongerenwerkers, jeugd- en gezinswerkers, sport- en beweegcoaches, psychologen kind- en jeugd? Waarom doen ze wat ze doen, wat drijft hen? En vooral: hóe doen ze dat? Welke tools gebruiken ze?

 

In dit tweede deel van ‘Op de bank met…’ zitten we op de bank met Simone Willems. Zij is sportpedagoog bij Ecsplore en werkzaam in de gemeente Stein en Sittard-Geleen. Lees hier ook haar bijdrage aan de onlangs verschenen papieren informatiekrant van Opgroeienin046.

 

 

Simone vertelt over haar functie: “Als sportpedagoog richt ik me op de sportverenigingen in de gemeente Sittard-Geleen en de gemeente Stein. Daarnaast begeleid ik kinderen naar de sportvereniging die het moeilijk vinden om bijvoorbeeld in groepjes te sporten of in groepjes te spelen. Ook kinderen die bekend zijn met bepaalde problematiek, zoals autisme en ADHD.”

 

“We kijken vooral naar de krachten van een kind”

 

“Ik heb de opleiding ‘Social Work’ gedaan en de master in pedagogiek. De functie zegt het al: sportpedagoog. De kennis van pedagogiek is heel belangrijk in mijn dagelijks werk. De kinderen die bij mij aangemeld worden, zijn met name die kinderen die net wat meer aansturing en begeleiding nodig hebben om te kunnen starten bij een sportclub. Overdag plan ik dan een intakegesprek in, meestal na schooltijd, samen met ouder(s) en samen met het kind.

 

In dat gesprek gaan we kijken waar het kind precies moeite mee heeft. Maar we kijken vooral ook naar wat het kind al heel erg goed kan. Een mooi instrument dat ik daarvoor gebruik is het zogenaamde ‘spinnenweb’ van Positieve Gezondheid. Op deze manier brengen we naar voren waar de kracht van het kind zit. Vervolgens kijken we hoe kunnen we die kracht groter kunnen gaan maken.”

 

Het ‘spinnenweb’ van Positieve Gezondheid – “het kind centraal”

 

Simone vervolgt: “Het spinnenweb is een gesprekstool ontwikkeld door Positieve Gezondheid, een landelijke benadering. Positieve Gezondheid zet de mens centraal, in zijn geheel. Dus ook het kind komt heel erg centraal te staan. Er wordt heel erg gestreefd naar de eigen regie van het kind. Dus niet naar de beperkingen of de moeilijkheden die een kind ervaart.  Als we dat spinnenweb ingevuld hebben, gaan we vanuit de verschillende thema’s kijken: wat valt op aan de scores van dit kind? En heeft het daar wensen in? Dat is heel belangrijk. Vooral het kind te laten voelen: ik heb hier de regie en ik kan aangeven wat ik hier nodig heb.”

 

Wanneer wordt het spinnenweb ingevuld?

 

“Tijdens het intakegesprek samen met het kind en de ouder vullen we het spinnenweb voor de eerste keer in. Ik verzoek ouders echter altijd om niks te zeggen. Dat vinden kinderen altijd wel heel bijzonder, dat ze het spinnenweb dus helemaal zelf mogen invullen.

 

Aan de hand van de scores op de verschillende thema’s bepalen we dan samen een aantal doelen. In veel gevallen is dat dus dat het kind, eventueel onder begeleiding van een sportpedagoog, gaat sporten bij een sportclub. Als het kind dan drie maanden lang gesport heeft, vullen we opnieuw het spinnenweb in. En ook hier zijn ouders weer bij aanwezig, en vraag ik weer of ouders zich op de achtergrond willen houden. Zo heeft het kind weer zelf de regie in het invullen van het spinnenweb.

 

De scores van deze tweede keer gaan we vergelijken met de eerste keer dat we het spinnenweb hebben ingevuld. En vaak zie je daar al grote verschillen in. Het leuke is dat kinderen dit zelf al meteen zien!”

 

Welke thema’s komen aan bod in het spinnenweb?

 

“Een heel belangrijk thema is ‘Mijn lichaam’. Dat gaat over hoe het kind zich fysiek voelt. Verder is er onder andere nog ‘Mijn gedachten en gevoelens’, ‘Lekker in je vel zitten’, en ‘Meedoen’. Die laatste twee dat zijn ook hele belangrijke. Want kinderen vinden het vaak echt heel moeilijk om te verwoorden hoe ze in hun vel zitten. Hoe moeten ze dat omschrijven?

 

Daarom is het spinnenweb een hele goede gesprekstool, waar het kind door het invullen van een aantal vragen per thema een score krijgt op dat specifieke thema. In de vorm van een cijfer. Eigenlijk zijn we allemaal wel een beetje allergisch voor die cijfers,” vertelt Simone lachend, “want op school als je een toets maakt krijg je ook een cijfer, een beoordeling. Maar hier werkt het gelukkig anders. Voor kinderen is dit cijfer juist heel tastbaar.

 

Zeker als we de tweede keer het spinnenweb gaan invullen. Kinderen herinneren zich nog heel goed welk cijfer ze de eerste keer hadden. En zien nu meteen welk cijfer ze nu, op dit moment, scoren. Voor kinderen is dit heel tastbaar en visueel. Het spinnenweb biedt mij als sportpedagoog mooie aanknopingspunten om verder met de kinderen in gesprek te raken.”

 

Als er meer hulp of ondersteuning nodig is

 

Vooral bij het thema ‘Mijn gedachten en gevoelens’ komt het wel eens voor dat ik samen met ouders tot de conclusie kom dat er meer aan de hand is dan dat ik als sportpedagoog kan aanpakken. Ik maak dan de verbinding met de kinderpsychologen of orthopedagogen van het Centrum voor Jeugd en Gezin Westelijke Mijnstreek. En als er zaken op school blijken te spelen, in het thema ‘Mijn dagelijks leven’, dan leg ik contact met de schoolmaatschappelijk werkers van Partners in Welzijn. Als een kind erg opvalt binnen het thema ‘Mijn lichaam’ dan kan ik doorverwijzen naar de huisarts.

 

Het komt nogal eens voor dat een kind niet kan verwoorden, niet kan benoemen dat het ergens tegenaan loopt. En dan komt het er in het spinnenweb vaak toch uit. Dan is het fijn dat de ouder wél bij de gesprekken aanwezig is, zodat we meteen kunnen doorpakken.”

 

Mijn Positieve Gezondheid Spinnenweb door Simone Willems Sportpedagoog bij Ecsplore

 

Voorbeeld

 

“In de video laat ik zo’n spinnenweb zien van ‘Positieve Gezondheid’. Dit is het spinnenweb van een negen-jarige jongen. Tijdens het eerste gesprek, ‘de intake’, hebben we het spinnenweb ingevuld. Dat zie je aan de zwarte lijn. De scores zijn goed zichtbaar.

 

Na drie maanden hebben we het spinnenweb nog een keer ingevuld, dat is de blauwe lijn. Hier zijn duidelijke verschillen in te zien. De jongen scoort de tweede keer een flink stuk hoger op de thema’s ‘Lekker in je vel zitten’ en ‘Nu en later’. In die drie maanden is de jongen gaan spelen in de buurt bij een vrijetijdsclubje. Ook heeft hij zijn zwemdiploma C alsnog gehaald. Hier is dus is die mooie vooruitgang aan te danken.”

 

“Regie bij het kind is de grootste meerwaarde”

 

“Voor mij persoonlijk is het mooiste aan deze gesprekstool dat bij het invullen van het spinnenweb het kind volledig de regie heeft. Dus ook in de gesprekken. Ouders, maar ook ik als sportpedagoog, vullen vaak voor kinderen in. Nu zijn we gedwongen om een stapje achteruit te doen, en het kind zelf de ruimte en de tijd te geven om het spinnenweb in te vullen en hierover in gesprek te gaan. Dat voelt soms raar, omdat er stiltes vallen, maar voor het kind is het juist heel goed. Dan kan het ook goed nadenken en het spinnenweb zelf invullen. Dus met name het stukje regie dat bij het kind ligt, ervaar ik echt als de grootste meerwaarde van deze tool,” zo sluit Simone af.

 

Eerder verschenen in deze serie:

 

 

Vragen? Contact?

 

Heb je naar aanleiding van dit artikel een vraag? Wil je graag met iemand in contact komen omdat je vragen of zorgen hebt? Bel of stuur een whatsapp-bericht naar het CJG 046-8506910 of mail naar info@cjg-wm.nl en we zorgen dat jouw vraag op de juiste plek terecht komt.

 

Oproep

 

Werk je bij MIK & PIW groep en wil jij ook graag schitteren in deze serie ‘Op de bank met…’?

Ook dan kun je contact opnemen via bovenstaande gegevens en dan komt het vanzelf bij ons terecht.

 

Geplaatst op 15 oktober 2021 | Categorie nieuws, Schoolkind

Vragen? Neem dan contact op!

Soms lopen de dingen niet zoals gehoopt. Samen met jou zoeken we naar een oplossing! Daarom kun je ons alles vragen over het opvoeden, opgroeien, de verzorging of gezondheid van jouw baby, peuter, kind en jongere. Wie wij zijn? Pedagogen, psychologen kind & jeugd en andere deskundigen. Wij werken in de regio Westelijke Mijnstreek actief samen met huisartsen, jeugdartsen en ketenpartners en denken graag met je mee (en vinden niets gek).

Bel onze professionals

 

Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Stel je vraag via WhatsApp

 

Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Onze partners

Opvoeden en opgroeien doe je samen! Wij werken daarom actief samen met gemeenten en partners uit de regio.