In de serie ‘Op de bank met …’ geven we jullie een kijkje achter de schermen en krijgen de medewerkers van MIK & PIW groep een gezicht. Wie zijn nu eigenlijk die medewerkers in de kinderopvang, de peuterspeelzaal, de jongerenwerkers, jeugd- en gezinswerkers, sport- en beweegcoaches, psychologen kind- en jeugd? Waarom doen ze wat ze doen, wat drijft hen? En vooral: hóe doen ze dat? Welke tools gebruiken ze?
In dit eerste deel van ‘Op de bank met…’ zitten we aan tafel bij Jonne Mestrom. Zij is Jeugd- en Gezinswerker bij Partners in Welzijn en als schoolmaatschappelijk werker verbonden aan een aantal basisscholen in Geleen. Lees ook: De schoolmaatschappelijk werkers van Partners in Welzijn (opgroeienin046.nl)
”Het kind IS niet boos, het kind VOELT zich boos. Dat is een groot verschil…”
Jonne begint: ”Ik ben opgeleid tot sociaal pedagoog en heb me in mijn werk verder ontwikkeld in het systemisch werken met gezinnen. Ik gebruik bijvoorbeeld regelmatig duplo poppetjes om bepaalde patronen in het gezin helder te krijgen. Als ik aan de slag ga met kinderen, werk ik ook graag met klei.”
”Ik vind het heerlijk om met kinderen te werken. Ze zijn puur en oprecht. Onmisbaar bij kinderen zijn hun ouders, het is heel mooi om het vertrouwen van hun te krijgen om te mogen werken met hun dierbaarste bezit. Ik krijg energie van een werkdag als ik kleine of grote stappen met een gezin heb mogen zetten. Ik hou van mijn werk en vind het echt heel sjiek dat ik als schoolmaatschappelijk werker mag werken.” zegt Jonne trots.
”Zitten en praten kan voor kinderen (en voor volwassen trouwens ook) best lastig en ongemakkelijk voelen. Je weet niet waar je moet kijken of wat je moet zeggen. Als je je aandacht ergens anders op kan richten, bijvoorbeeld op iets maken van klei, voelt dat prettiger.
Buiten dat het gewoon heel leuk is om met klei aan de slag te gaan heeft het ook een ander doel. Je kunt het probleem dat een kind ervaart – bijvoorbeeld snel boos worden – externaliseren. Dat betekent dat je de boosheid loskoppelt van het kind en er als het ware van buitenaf naar kijkt. Het kind krijgt dan de opdracht om een klei-figuurtje te maken dat zijn of haar boosheid symboliseert.”
”Het kind mag zelf bepalen welke kleur het figuurtje heeft, hoe groot het is, of het stekels heeft, boze ogen, een grote mond of totaal geen gezicht” legt Jonne uit. ”Alles is goed. Het gaat om het gevoel.”
kleifiguurtje dat boosheid symboliseert
“In volgende gesprekken, als het kind weer vertelt dat het boos is of is geweest, kan ik het klei figuurtje er weer bij pakken. Ook ouders thuis kunnen dit doen. Je praat dan over het kleifiguurtje en niet over het kind zelf. Voor kinderen is het vaak makkelijker om over zo’n poppetje te praten, dan over henzelf. Voor ouders is het goed om te beseffen: Het kind zelf is niet het probleem, de boosheid is een probleem. Het kind IS niet boos, het kind VOELT zich boos. Dat is een groot verschil.”
”Ik heb het wel vaker ingezet bij kinderen die snel of ongepast boos worden, kinderen die gevoelig zijn. Maar het kan bij alle mogelijke moeilijkheden of problemen worden ingezet. Voorwaarde is wel dat het kind ook zelf een probleem of moeilijkheid ervaart. Je kan zo heel goed met het kind onderzoeken wat, wanneer en hoe het probleem zich voordoet. Kinderen leren op deze manier dat zij invloed kunnen hebben op dit onderdeel van zichzelf. Het is een stuk bewustzijn en een manier om zichzelf beter te begrijpen.”
Heb je naar aanleiding van dit artikel een vraag? Wil je graag met iemand in contact komen omdat je vragen of zorgen hebt? Bel of stuur een whatsapp-bericht naar het CJG 046-8506910 of mail naar info@cjg-wm.nl en we zorgen dat jouw vraag op de juiste plek terecht komt.
Werk je bij MIK&PIW groep en wil jij ook graag schitteren in deze serie ‘Op de bank met…’?
Ook dan kun je contact opnemen via bovenstaande gegevens en dan komt het vanzelf bij ons terecht.
Geplaatst op 15 juli 2021 | Categorie Nieuws, Peuter, Schoolkind
Opvoeden en opgroeien doe je samen! Wij werken daarom actief samen met gemeenten en partners uit de regio.