Verzorging bij jongeren

Help, mijn lichaam verandert?!

Wanneer je eenmaal in de pubertijd komt, ga je steeds meer waarde hechten aan hoe je eruit ziet dan toen je jonger was. Je ontwikkelt je eigen identiteit en wilt graag een bepaald soort kleren, kapsel, make-up of sieraden dragen. Vaak hangt dit samen met de mening van je vrienden of klasgenoten.

 

Hierbij is de persoonlijke hygiëne natuurlijk net zo belangrijk. Als meid of jongen krijg je met allerlei lichamelijke veranderingen te maken, die ieder een eigen manier van verzorging nodig hebben. Het is juist in deze fase van opgroeien belangrijk om regelmatig te douchen en je tanden goed te verzorgen. Wanneer je vragen hebt over je verzorging (zoals het willen gebruiken van tampons), schroom dan niet om deze te stellen aan je ouders. Zij hebben dit immers zelf ook allemaal meegemaakt.

 

Natuurlijk kun je met vragen of twijfels ook altijd terecht bij een professional van de GGD Zuid-Limburg. Je kunt je vragen ook anoniem stellen via de chat van JouwGGD.

 

 

Ik slaap slecht: wat nu?

De behoefte aan slaap is voor elk mens verschillend en is afhankelijk van je leeftijd en gewoontes. De meeste jongeren hebben ongeveer 8 uur slaap per nacht nodig. Je voelt je dan fit en uitgerust en kunt je aandacht houden bij wat je doet. Onvoldoende slaap maakt je moe, humeurig of sloom. Concentreren en leren gaat moeilijker en je kunt last hebben van hoofdpijn en een verminderde weerstand.

 

Eén op de vijf jongeren heeft regelmatig last van slaapproblemen. Door de vele veranderingen in je leven kan ook je slaappatroon verschuiven en (tijdelijk) voor problemen zorgen. Het hoeft geen ramp te zijn. Het wordt pas vervelend wanneer je langere tijd problemen hebt met slapen.

 

Je kunt verschillende problemen hebben met slapen:
1. Je ligt uren wakker voordat je in slaap valt.
2. Slecht doorslapen, soms door angstige dromen.
3. Veel te vroeg wakker.

 

Wat kan ik doen om beter te slapen? Probeer je te focussen op kleine successen. Bijvoorbeeld dat je er wel al in slaagt om iedere dag op hetzelfde tijdstip op te staan. Of dat je van je kamer een prettige, ontspannen plek hebt gemaakt. Hou vol en praat erover met anderen uit je omgeving. Je ouders, vrienden of iemand van school. Hieronder staan nog een aantal andere tips:

 

Je slaapplek

  • Zorg voor een rustige (opgeruimde) slaapkamer.
  • Gebruik oordopjes of een slaapmasker als je last hebt van licht of lawaai.
  • Zorg dat je kamer goed geventileerd wordt.

 

Vast slaappatroon

  • Ga zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed
  • En sta elke morgen rond dezelfde tijd weer op.
  • Slaap in de weekenden niet langer dan 1,5 uur uit.
  • Doe overdag geen dutjes, ook niet als je slecht geslapen hebt.

 

Inspanning en ontspanning

  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging overdag.
  • Ga niet té intensief sporten voor het slapen.
  • Zorg voor een goed evenwicht tussen activiteiten en ontspanning overdag.
  • Neem af en toe de tijd voor jezelf.

 

Voordat je naar bed gaat

  • Zet een uur voor je gaat slapen je computer, televisie en/of mobiel uit.
  • Blauw licht houdt je uit je slaap.
  • Ga niet met honger slapen, eet een klein hapje (bijv. fruit of yoghurt).
  • Drink ’s avonds niet teveel. Anders moet je plassen.
  • Drink geen alcohol voor het slapen gaan.
  • Neem ’s avonds geen middelen met opwekkende stoffen (koffie, thee, cola, sigaretten).

 

Als je in bed ligt

  • Kijk niet naar de televisie, I-pad of mobiel
  • Ga geen boek lezen. Eenmaal in bed, meteen het licht uit.
  • Probeer je hele lichaam te ontspannen.
  • Concentreer je op je ademhaling. Dat is de (lage) ademhaling waarbij je navel op en neer gaat.
  • Besluit (wanneer je piekert) pas de volgende dag over je problemen na te denken.
  • Kies uit jouw top 3 van leuke onderwerpen er één uit om over na te denken.
  • Zorg voor rustige achtergrondmuziek, die een timer automatisch uitschakelt.

 

Kan ik slaapmiddelen gebruiken?

Slaapmiddelen zijn niet ongevaarlijk. Er is een gevaar dat je er verslaafd aan raakt, je hebt er dan steeds meer van nodig of kan niet meer slapen zonder. Het wordt wel eens gegeven in bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld als je iets heel heftigs hebt meegemaakt, en dan voor korte tijd. Slaapmiddelen krijg je op recept, je gebruikt ze in overleg met je huisarts.

 

Natuurlijk kun je met vragen of twijfels ook altijd terecht bij een professional van de GGD Zuid-Limburg. Je kunt je vragen ook anoniem stellen via de chat van JouwGGD.

Vragen? Neem dan contact op!

Soms lopen de dingen niet zoals gehoopt. Samen met jou zoeken we naar een oplossing! Daarom kun je ons alles vragen over het opvoeden, opgroeien, de verzorging of gezondheid van jouw baby, peuter, kind en jongere. Wie wij zijn? Pedagogen, psychologen kind & jeugd en andere deskundigen. Wij werken in de regio Westelijke Mijnstreek actief samen met huisartsen, jeugdartsen en ketenpartners en denken graag met je mee (en vinden niets gek).

Bel onze professionals

 

Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Stel je vraag via WhatsApp

 

Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Onze partners

Opvoeden en opgroeien doe je samen! Wij werken daarom actief samen met gemeenten en partners uit de regio.