Esther blogt | Voorlezen

3 februari 2023

‘Mama, wil je alsjeblieft nog even voorlezen?’ Het is zaterdagavond 22.00 uur. Absoluut bedtijd voor mijn 9 jarige Isa. ‘Ik beloof dat ik snel doorwerk!’ zegt ze, terwijl ze me smekend aankijkt. ‘Vooruit dan’, antwoord ik. En binnen no-time heeft ze haar tanden gepoetst en ligt ze onder de dekens.

 

Aan het voeteneind van haar bed vouw ik mijn benen onder me in en sla Harry Potter deel 2 open. Ik lees hoe Harry in een vliegende auto uit de gevangenis van zijn oom en tante gered wordt door Ron en zijn broers.

Isa en ik hebben de films samen gekeken en we zien het verhaal dus levendig voor ons in plaatjes. Ze luistert aandachtig, vult teksten en stemmetjes aan en weet precies waar het boek afwijkt van de film.

 

Terug in de tijd

 

Die liefde voor boeken en het zich kunnen verliezen in een verhaal heeft ze niet van een vreemde. Samen een boek lezen is iets waar we beiden echt van kunnen genieten.
We hadden al vroeg allerlei boekjes in huis. Het begon met ‘voelboekjes’ toen ze een maand of 3 was, waarbij het staartje en de oortjes van een konijn van zacht materiaal gemaakt waren. Of boekjes die knisperende geluidjes maakten als je er in kneep.

 

Toen ze iets ouders was, werden de ‘verstop-boekjes’ favoriet. Achter flapjes zaten Bumba en zijn vriendjes verstopt en het was iedere keer een groot plezier als ze tevoorschijn kwamen. Ook van grote dierenboeken, het liefst met dierengeluiden, kreeg ze geen genoeg.

 

Weer wat later kon ze zichzelf herkennen in de avonturen van Lisa en Jimmy, die hun verjaardag vierden, voor het eerst naar school gingen, op zwemles mochten en gingen logeren bij opa en oma. Dit leverde leuke gesprekken op met mijn bijdehante kleuter.

Een zwembroek die afzakte, een onderbroek die kwijt was, een bad dat overstroomde, Isa zag er de humor wel van in! Maar ook het spannende van de eerste schooldag, het moeite hebben met afscheid nemen. Gevoelens die we, door het lezen van verhaaltjes, samen konden bespreken.

 

We lazen niet alleen voor het slapen gaan. Ook overdag thuis was voorlezen een rustmomentje voor ons beiden, waarbij ze lekker bij me op schoot kroop. Of op vakantie, als we flink gespetterd hadden in het zwembad, kropen we onder een dikke handdoek op het ligbedje om een verhaaltje te lezen. Koekje of stukje fruit erbij en heerlijk even samen tot rust komen.

 

Zelf lezen

 

Isa werd ouder en leerde zelf lezen en schrijven. Vaak lazen we om de beurt een stukje voor. Tot ze ineens zei dat ze nu wel zelf in bed kon lezen. Dat was voor mij wel even wennen! Ik wist niet zo goed hoe ik invulling moest geven aan het avondritueel, miste de warmte en gezelligheid aan het eind van de dag. Maar ik gunde haar uiteraard ook haar eigen momentje.

 

Dat zelf lezen heeft niet zo lang geduurd. Als om 20.00u het licht uit moest, bleef ze het liefst tot 5 minuten voor die tijd beneden op de tablet. Die schermpjes winnen het toch altijd hè 😉

 

Op een dag vertelde ik haar dat ik haar best nog wilde voorlezen, ook al kon ze dat nu al heel goed zelf. Ze reageerde enthousiast. We besloten samen een echt leesboek uit de kast te halen dat we allebei nog niet kenden. ‘Gozert’, heet het boek, een prachtig mooi verhaal!

 

We kropen ’s avonds samen in het grote bed, benieuwd naar welke avonturen Gozert en Ties nu weer gingen beleven. We maakten er stemmetjes en typetjes bij en lachten ons kapot om die twee gekke jongens.

 

Soms vroeg ze waar ik gebleven was en nam zij een stuk voor haar rekening.

 

Magische boeken

 

De boeken waar magie en tovenarij in voorkomt zijn op dit moment bij Isa favoriet. Al zit volgens mij in ieder boek een beetje magie… Boeken hebben namelijk de magische eigenschap dat ze je kennis laten maken met een andere wereld. Boeken laten je kijken door de ogen van een ander, zorgen dat je je kan verplaatsen in de gevoelswereld van een ander. En een hele wereld aan nieuwe woorden gaat voor je open.

 

‘Isa, wat vind jij eigenlijk zo leuk aan voorgelezen worden?’ vraag ik haar op een avond. ‘Gewoon, ik kan dan lekker even chillen’, is haar antwoord.

 

In een maatschappij waarin iedereen druk is, alles snel-snel gaat, we vaak weinig écht tijd voor elkaar maken, zorgt samen lezen voor een stukje vertraging. Samen met je kind de dag afsluiten, even landen, langzaam, in het hier en nu. Oftewel: ‘verbinding’. Een waar toverwoord, als je het mij vraagt. Over magie gesproken!

 

Meer lezen over lezen bij Opgroeienin046.nl?

 

Lees hier ons eerder verschenen artikel ‘Het belang van lezen’.

 

Esther blogt

 

Esther houdt van buiten zijn in de natuur, van yoga, een lekkere tapas schotel, een goed boek en een leuke serie.

Ze is gefascineerd door mensen en waarom ze doen wat ze doen.

Verbinding is haar toverwoord.

Ze deelt met ons haar dagelijkse strubbelingen, inzichten en hilariteiten,

als moeder van dochter Isa (9).

 

Vragen? Contact?

 

Heb je naar aanleiding van dit artikel een vraag? Wil je graag met iemand in contact komen omdat je vragen of zorgen hebt? Bel of stuur een whatsapp-bericht naar het CJG 046-8506910 of mail naar info@cjg-wm.nl en we zorgen dat jouw vraag op de juiste plek terecht komt.
 

Geplaatst op 3 februari 2023 | Categorie Baby's, Peuter, Schoolkind

Vragen? Neem dan contact op!

Je kunt ons alles vragen over het opvoeden, opgroeien, de verzorging of gezondheid van je baby, peuter, basisschoolkind of jongeren.

Heb je vragen naar aanleiding van de artikelen? Wil je graag met iemand in contact komen omdat je vragen of zorgen hebt? Bel of stuur een whatsapp-bericht naar het CJG 046-8506910 of mail naar info@cjg-wm.nl en we zorgen dat jouw vraag op de juiste plek terecht komt.

Bel onze professionals

 

Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Stel je vraag via WhatsApp

 

Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Onze partners

Opvoeden en opgroeien doe je samen! Wij werken daarom actief samen met gemeenten en partners uit de regio.