Gaming is een populaire vrijetijdsbesteding. Steeds meer ouders maken zich zorgen over het gamegedrag van hun kinderen. Maar is dat wel terecht? Wanneer wordt gamen een probleem of zelfs een verslaving?
“Daar zijn eigenlijk nog geen criteria voor” vertelt Bram van der Vorst, psycholoog kind & jeugd bij het Centrum voor Jeugd en Gezin Westelijke Mijnstreek. “In het algemeen kun je stellen dat het problematisch wordt als je kind de controle verliest over zijn eigen gamegedrag en het een negatieve invloed heeft op onder andere de sociale omgeving en het eigen welbevinden. Gamen kan ook positieve effecten hebben, het is niet per definitie goed of slecht.”
“Digitalisering van de maatschappij is een gegeven. Scholen werken met een smart-board of Ipads. Kinderen vinden dat doodnormaal, het hoort bij hun leven.” Ook Tars Hundscheid ziet in zijn werk als kinderpsycholoog regelmatig ouders met vragen over dit onderwerp. “Maak je je zorgen over het gamegedrag van je kind? Ga dan met elkaar in gesprek hierover. Kijk mee, wat gebeurt er in een spel? En wat haalt je kind eruit? Dat hoeft niet uitsluitend negatief te zijn.”
“Veel games werken met een beloningssysteem, hieraan meedoen verhoogt je aanzien in de groep of het gevoel van ‘erbij horen. Gamen kan zelfs positief werken op de taalontwikkeling of het trainen van cognitieve vaardigheden zoals aandacht en concentratie. Het gaat om het vinden van een goede balans,” voegt Nadine Zaicsek toe. Nadine werkt als schoolmaatschappelijk werkster veel met jongeren. “Maak samen afspraken. Het is eigenlijk net zoiets als afspraken maken over hoe laat je thuis moet zijn. Ook heb je als ouder een voorbeeldfunctie. Ga eens na: hoe vaak ben je zelf bezig met je telefoon?” Overigens ziet Nadine bij meiden een ander soort ‘gamegedrag’. Zij spelen ‘TikTok’ en volgen vloggers. Dit alles speelt zich af op hun mobiele telefoon.
“Opvallend is dat kinderen op steeds jongere leeftijd beginnen met gamen. Dat is niet helemaal te vermijden, maar ook hier geldt: wees alert en kijk mee. Zie het als een moment om samen iets leuks te kunnen doen. Level met de belevingswereld van je kind. Breng daarnaast structuur aan. Spreek af wanneer, hoe vaak en hoe lang gegamed mag worden. Het argument mijn vriendjes mogen het wel is voor ouders vaak een reden om overstag te gaan. Klopt dit wel? Check het! Praat met andere ouders, zij kampen waarschijnlijk met hetzelfde dilemma. Spreek samen af dat de kinderen bijvoorbeeld op woensdagmiddag niet mogen gamen, maar buiten gaan spelen of samen afspreken.” Joshua Ramakers, werkzaam als maatschappelijk werker voor Partners in Welzijn in het primair onderwijs, geeft dit advies regelmatig aan bezorgde ouders. “Op deze manier kunnen we problematisch gamen voorkomen.”
Heb je vragen of twijfels over het gamegedrag van je kind? Neem dan contact op met een van de schoolmaatschappelijk werkers van Partners in Welzijn of de psychologen kind & jeugd van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Westelijke Mijnstreek.
Bron: Dagblad de Limburger
Zie ook: ‘Upgrade your Life‘ een nieuw programma voor kinderen / jongeren die (te) veel gamen en daar problemen van ondervinden.
Geplaatst op 12 december 2019 | Categorie Jongeren, Schoolkind
Opvoeden en opgroeien doe je samen! Wij werken daarom actief samen met gemeenten en partners uit de regio.