Sport en schoolkind

Hoeveel beweging heeft mijn kind nodig?

Bewegen is goed voor het gewicht en de conditie van je kind. Een goede conditie zorgt ook voor een betere weerstand. Daardoor word je minder snel ziek. Door te bewegen traint je kind de spieren, zoals de arm- en beenspieren en de hartspier. Ook het ademhalingssysteem en de bloedsomloop verbeteren door te bewegen.

 

Volgens de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad hebben basisschoolkinderen elke dag minimaal een uur matig of zwaar intensieve beweging nodig om gezond te blijven. Buitenspelen, naar school te fietsen en wandelen zijn goede manieren om meer te bewegen. Daarnaast adviseert de Gezondheidsraad dat kinderen minimaal drie keer per week bot- en spierversterkende activiteiten doen. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je kind niet te veel zit. Laat je kind na elk half uur zitten, even opstaan om te bewegen. Bijvoorbeeld om een glas water te halen, een paar kniebuigingen te doen of om te springen op de plaats.

 

Bij matig intensieve inspanning, gaat je kind wat sneller ademen en gaat de hartslag omhoog. Je kind kan nog wel makkelijk praten. Voorbeelden van matig intensieve activiteiten zijn: wandelen, fietsen (naar school) en helpen in het huishouden (grasmaaien, stofzuigen).

 

Bij zwaar intensieve inspanning gaat je kind veel sneller ademen en stijgt de hartslag flink. Je kind heeft moeite om hele zinnen nog met gemak te kunnen uitspreken. Voorbeelden van zwaar intensieve inspanning zijn: sporten bij een vereniging (turnen, hockey, tennis), zelfstandig of met vrienden sporten of gymles op school.

 

Voorbeelden van spierversterkende activiteiten die geschikt zijn voor basisschoolkinderen:

 

  • een bal overgooien
  • in het klimrek slingeren
  • krachttraining, maar dan wel onder professionele begeleiding

 

Voorbeelden van bot-verstevigende  activiteiten die geschikt zijn voor basisschoolkinderen:

 

  • touwtjespringen
  • traplopen
  • dansen

 

Je kunt je kind dus meer laten bewegen door het bijvoorbeeld een sport te laten beoefenen of door het buiten te laten spelen. Overigens, raden kinderartsen tv-kijken of computeren niet af, maar het is belangrijk dat jij en je kind rekening houden met het volgende:

 

  • Laat je kind regelmatig van houding wisselen.
  • Zorg voor voldoende beweging.
  • Beperk beeldschermtijd bij kinderen van 4 tot 12 jaar tot maximaal twee uur per dag.
  • Kinderen leren gezond gedrag gemakkelijker aan en houden het vol wanneer hun ouders dit stimuleren.

 

Zie ook: ‘In actie!‘ het sport- en beweegstimuleringsprogramma van Ecsplore.

Zie ook: ‘Jongeren op gezond gewicht‘ van JOGG en Ecsplore.

Vragen? Neem dan contact op!

Soms lopen de dingen niet zoals gehoopt. Samen met jou zoeken we naar een oplossing! Daarom kun je ons alles vragen over het opvoeden, opgroeien, de verzorging of gezondheid van jouw baby, peuter, kind en jongere. Wie wij zijn? Pedagogen, psychologen kind & jeugd en andere deskundigen. Wij werken in de regio Westelijke Mijnstreek actief samen met huisartsen, jeugdartsen en ketenpartners en denken graag met je mee (en vinden niets gek).

Bel onze professionals

 

Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Stel je vraag via WhatsApp

 

Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

#opgroeienin046

Hulp nodig? Hallo zeggen? Of gewoon niks willen missen? Abonneer je dan nu!.

Onze partners

Opvoeden en opgroeien doe je samen! Wij werken daarom actief samen met gemeenten en partners uit de regio.