Gezondheid bij kinderwens

Hoe gezond zwanger worden?

Als je zwanger wilt worden, is het slim om meteen al gezonde keuzes te maken. Zo bereid je je lichaam goed voor. Door gezond te eten en voldoende te bewegen creëer je de beste basis voor een goede zwangerschap en een gezond kindje. Al in het prilste stadium.

 

Als je gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf, dan krijg je genoeg voedingsstoffen binnen, zoals eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Eet genoeg groente en fruit eet en varieer volop. Kies verspreid over de week voor verschillende soorten groente en fruit. Het is ook goed om af te wisselen tussen vis, peulvruchten, vlees en ei. Zorg dat je voldoende ijzer binnenkrijgt. Zo verklein je de kans op bloedarmoede tijdens je zwangerschap. IJzer zit bijvoorbeeld in volkorenbrood, vlees en vegetarische keuzes met toegevoegd ijzer. Neem bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten, zoals groente en fruit. Dan neemt je lichaam gemakkelijker ijzer op.

 

Eet ook vis, minimaal keer per week. Bij voorkeur vette vis zoals Atlantische zalm , bokking en sardines. De vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht bij ongeboren baby’s. Let op: Bepaalde vis kun je beter niet eten. Roofvissen zoals makreel, tonijn en paling kun je beter vermijden. Op Voedingscentrum.nl zie je wat je wel en niet kunt eten voor en tijdens je zwangerschap.

 

Moet ik nu al Foliumzuur en Vitamine D slikken?

Als je zwanger wilt worden, is het verstandig om foliumzuur en vitamine D te gaan slikken. Zo bouw je al een voorraad op voor als je zwanger bent. Foliumzuur verlaagt de kans op een open ruggetje, hazenlip of open gehemelte bij je baby. Maar de hoeveelheid foliumzuur die je binnenkrijgt via de voeding is meestal niet genoeg. Slik 400 microgram foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. En ga hier de eerste 10 weken van je zwangerschap mee door.

 

Vanaf het moment dat je zwanger wilt worden kun je ook al beginnen met het slikken van 10 microgram vitamine D per dag. Je kunt het je hele zwangerschap gebruiken. Dit zorgt voor een goede groei van je kindje.

 

Zie ook: ‘Hoeveel foliumzuur heb je dagelijks nodig om gezond te blijven?’ van het Voedingscentrum.

Vragen? Neem dan contact op!

Soms lopen de dingen niet zoals gehoopt. Samen met jou zoeken we naar een oplossing! Daarom kun je ons alles vragen over het opvoeden, opgroeien, de verzorging of gezondheid van jouw baby, peuter, kind en jongere. Wie wij zijn? Pedagogen, psychologen kind & jeugd en andere deskundigen. Wij werken in de regio Westelijke Mijnstreek actief samen met huisartsen, jeugdartsen en ketenpartners en denken graag met je mee (en vinden niets gek).

Bel onze professionals

 

Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Stel je vraag via WhatsApp

 

Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

#opgroeienin046

Hulp nodig? Hallo zeggen? Of gewoon niks willen missen? Abonneer je dan nu!.

Onze partners

Opvoeden en opgroeien doe je samen! Wij werken daarom actief samen met gemeenten en partners uit de regio.